SUNNE SVELER (VAFLER)

w-171016-9735 I min leting etter oppskrifter på sunne pannekaker, fant jeg ut jeg burde kanskje heller prøve å lage en oppskrift selv. Dette ligner mer på sveler eller lapper, men i sveler er det mye sukker, og det er det ikke her. Tanken var å bruke mindre hvetemel enn i  sveler (eller unngå hvetemel helt)  og unngå sukker.

strek

Bland og rør sammen:  
1,5 dl havregryn eller helst havremel (havregryn kjørt i blender)
3 ss hvetemel)
1 beger Yoplaits vaniljeyoghurt 0% + 1 dl vann
1 ts kardemomme
1 ts natron
10 vaniljedråper eller 1/3 teskje vaniljeekstrakt
4 ss olje
Litt salt
2 egg

Søtning – velg en av disse:

  • 2 ss honning
  • 2 ss sukrin melis
  • 1/2 most banan (i mitt nye vaffeljern med antislipp, blir vaflene ofte sittende fast når jeg bruker banan)

Må stå og svelle en halvtimes tid før steking.
Steke sveler:  Stek i en blanding av olje og smør i stekepanne, og når overflaten begynner å boble og har stivnet, er den klar for å snus:

Jeg synes det er enklere å lage litt store lapper og så dele dem opp enn å steke små lapper.

w-171016-9733

Servering:
Som sveler passer de godt med geitost oppå, men også med syltetøy eller yoghurt + syltetøy. Som syltetøy tiner jeg opp frosne bær (jordbær og/eller blåbær), og moser bærene sammen med en halv banan for å få et søtere og sunt «syltetøy» (har jeg ikke banan bruker jeg litt sukrin melis):

w-171016-9735

w-171016-9737 w-130117-3361

Med kvarg og skogsbær:
w-280217-5759

Med kvarg og granateplekjerner:

w-280217-5755

Om Solveig

Les mer om oss på http://solvt.wordpress.com
Dette innlegget ble publisert i DESSERTER, DIETTMAT, KAKER, Smågodt. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar