KRUMKAKER

Endelig har jeg skjønt hvordan få tynne, sprø krumkaker med «blonder»!

  • 3 små egg veies med skallet på . Hos meg ble dette 160 g, og dermed blir det 160 g av hver av de øvrige ingrediensene:
  • 160 g meierismør smeltes og avkjøles litt
  • 160 g hvetemel
  • 160 g sukker
  • 3 ss vann (1 ss pr egg. Tilsett mer hvis røren blir for tykk)

Bland alt sammen for hånd.

La røren stå og svelle 1/2 time på benken.

Jo mindre jeg har i krumkakejernet, jo større sjanse for å få «blonder».  I tillegg klemmer jeg jernet godt sammen. Jeg begynte med 1 ss røre, men endte med mindre og mindre.

Krumkakejernet mitt holder seg ikke i åpen stilling, så nå fant jeg ut at jeg bør ha på grytevott på venstre hånd,  da kan jeg klemme sammen jernet uten å få varm stekeos på meg, da kan jeg bruke bare høyre hånd for å få de stekte krumkakene på krumkakepinnen, og jeg får med grytevott lettere av de varme krumkakene av krumkakepinnen.

Steketid på sterk varme: Pluss/minus ett minutt.

Med «blonder»:

Dette ble ca 30 krumkaker.

Om Solveig

Les mer om oss på http://solvt.wordpress.com
Dette innlegget ble publisert i KAKER, Småkaker. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar